Thursday, January 2, 2014

MUSIM BARU PERSEKOLAHAN...MUSIM BARU BEKAL



Hari ini adalah hari pertama musim persekolahan pada tahun 2014. Walau masih hari pertama, proses nak suruh budak bangun tidur tu alahai liat betul. Macam-macam alasan yang dibagi. Kalau permata hati saya tu, dia cakap nak minum susu dulu. Ok buat susu siap pesan minum cepat-cepat lepas tu mandi. Angguk sambil pejam mata tapi susu tak jugak abis. Bila kita suruh bangun, dahhhh dia cakap tak nak sekolah pulak. Saat ni lah bermula semua mak, mama, indai, ibu, mami, mak, ibu, umi dan sewaktu dengannya menggunakan daya imaginasi dan segala satu macam alasan supaya dorang bangun mandi siap-siap nak pegi sekolah. Fuhhhh seksa jiwa raga ku tapi bila mereka dah ready ngan baju sekolah dan mata dah segar bugar tu kita rasa lega. Lega sebab berjaya dalam proses pertama pada hari sekolah ngeeeee.

Belum habis lagi.....masih ada yang belum dilaksanakan lagi. BEKAL. Haaaaa....part ni pun payah jugak. Malam sebelum sekolah tu mesti tanya esok nak bekal apa. Kalau dia cakap A, mesti sediakan A jugak. Kalau tak haaaa.......sedia lah untuk peperangan mulut yang comel ngeeeeee. Mesti siap sedia dengan alasan yang menggoda dan yang dapat meredakan tangisan serta rajukan. Uishhh payah nak carik alasan kalau dia nak tu jugak. Kalau dia setuju tu, malam kena siap sedia pulak. Bukan apa, malam bila kita balik dari kerja, siap2 dah mandi, rilek-rilek tengok tv dia akan tanya kita. Budak-budak zaman sekarang ni bijak belaka. Mereka ni pandai mengintai peluang. Kenapa saya cakap macam tu? Sebab dia tengok kita dah rilek jadi boleh lah mereka melontarkan soalan menuju ke arah pembentukkan janji dan slogan JANJI DITEPATI digunapakai. Haaa hambik kau! Nak tak nak kenalah tunaikan janji. Mesti tunai kalau tak jangan harap lah mereka nak dengar atau gunapakai janji kita lagi. Kadang-kadang tu tak salah kita berbelanja untuk mereka. Lagipun itulah tujuan kita bekerja kan, cari rezeki untuk keperluan anak-anak. 

Okay hari ni e-one bawa bekal sandwich telur mata kerbau, ikan bilis goreng dan ayam goreng. Wah semua goreng-goreng, sungguh tak sihat. Kalau boleh tu nak jugak bagi bekal makanan sihat tapi dia tak nak terutamanya sayur. Memang payah nak suruh dia makan. Buah pun tak nak. Habis tu? Apa yang sihat? Sekarang ni tak ada idea lagi. Yang penting, dia makan bekal tu. Kalau tak, kelaparan balik dari sekolah. Nanti nak buat senarai makanan yang cepat dan mudah untuk bekal e-one.

Untuk aku, semoga selamat menempuhi proses penuh adegan pada tahun baru 2014 ini. Chaiyok! Chaiyok!

No comments:

Post a Comment